Hoeveel vaste lasten hebben wij

Inzicht ín je financiën is de enige manier om grip te krijgen óp je financiën. Daarom is inzicht krijgen ook stap één in de geldnerdmethode die ik volg. Vandaag probeer ik inzicht te krijgen in hoeveel vaste lasten wij eigenlijk hebben. Dat inzicht stemt mij niet vrolijk.

Geldnerd’s Excelsheet

De aanleiding voor dit bericht ligt eigenlijk bij Geldnerd’s Excelsheet voor de financiële administratie. In die sheet houdt Geldnerd zo’n beetje alles bij wat er maar bij te houden valt. Een van die dingen is de frequentie van de vaste lasten en de momenten waarop die vaste lasten betaald moeten worden.

Dat zette mij aan het denken… Hoe zit dat bij ons? Hoeveel vaste lasten hebben wij precies en wanneer worden die betaald? Ik zie wel regelmatig bedragen automatisch geïncasseerd worden maar dat is telkens weer een verrassing: ‘Hé, de energierekening is vandaag geïncasseerd!’

Tijd voor inzicht!

Wat zijn dat, vaste lasten?

Voordat ik mijn vaste lasten kan opsommen moet ik eerst weten wat vaste lasten zijn. Een definitie van vaste lasten is er eigenlijk niet. Het Nibud heeft bijvoorbeeld in haar jaarbegroting een rubriek vaste lasten met daaronder een aantal posten zoals hypotheek, vervoer en contributies en abonnementen. Vervolgens hanteert zij een andere indeling in haar bericht dat huishoudens in 2019 meer dan de helft van het budget uitgeven aan vaste lasten. Daar tellen contributies en abonnementen weer niet mee als vaste lasten. Vreemd.

Voor dit bericht hanteer ik mijn eigen definitie:

Vaste lasten zijn alle uitgaven die een verplicht karakter hebben.

Het verplichte karakter zorgt er voor dat niet alleen de verzekeringen en de abonnementen onder vaste lasten vallen maar bijvoorbeeld ook donaties, giften en zakgeld. Ik heb geen contract die mij verplicht deze uitgaven te doen maar ik voel wel een morele plicht.

De vaste lasten op een rijtje

Met de definitie scherp op het netvlies ben ik door mijn administratie gegaan. De volgende tabellen geven een opsomming van de vaste lasten per frequentie. Bij elke post staat op welke dag de betaling plaatsvindt, hoe groot de uitgave per keer is en hoe groot de uitgave per maand is.

Elke week

postdagper keerper maand
Zakgeldvrijdag2,5010,83
Totaal10,83

Elke Maand

postdagper maand
Hypotheekverzekering 11e 30,07
Ziektekostenverzekering1e290,15
Bankkosten Rabobank1e4,80
Goede doelen1e282,00
Hypotheekrente1e285,70
Levensverzekering3e62,50
Energie7e159,00
Mobiel 19e15,46
Bankkosten ING10e2,25
Televisie en internet13e72,00
Omroep donatie15e10,00
Tijdschrift21e13,95
Mobiel 222e13,41
Sportschool24e13,55
Hypotheekverzekering 225e159,77
Wegenbelasting27e75,00
Schadeverzekering28e78,49
Bloemengeen regelmaat23,95
Totaal1.592,05

Elk kwartaal

postdagper keerper maand
Waterop de 17e van maart, juni,
september en december
56,0018,67
Krantop de 15e van maart, juni,
september en december
115,0038,33
Onderhoudscontract CVop de 1e van januari, april
juli en november
58,2019,40
Totaal76,40

Jaarlijks

postDagper keerper maand
Bibliotheek10 januari52,504,38
Politieke partij28 januari56,004,67
Tijdschrift28 januari30,002,50
Politieke partij 228 februari36,003,00
Speeltuin16 maart127,5010,63
Vereniging28 mei28,802,40
Omroep16 juli15,001,25
Sportvereniging24 oktober502,0041,83
ANWB19 december101,508,46
Totaal79,11

Onregelmatig

Een aantal posten wordt op onregelmatige momenten geïncasseerd. Zo worden de gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld pas vanaf april geïncasseerd en de waterschapslasten van juni van het ene jaar tot en met maart van het volgende jaar. Verder hebben we een aantal contracten die drie jaar vooruit betaald zijn.

postdagper keerper maand
Gemeentelijke belastingende 28e van april t/m november67,8645,24
Waterschapde 28e van juni t/m maart37,4531,21
Email 1elke drie jaar in januari 51,001,42
internetdomeinelke drie jaar in september120,003,33
Email 2elke drie jaar in februari76,502,13
Totaal83,32

Totaal

Frequentieper maand
Per week10,83
Per maand1.592,05
Per kwartaal76,40
Per jaar79,11
Onregelmatig83,32
Totaal per maand1.841,72

Pijnlijke gewaarwording

Bij elkaar opgeteld zijn we gemiddeld dus €1841,72 per maand kwijt aan vaste lasten. Dat is een pijnlijke gewaarwording! Als je me een tijdje terug had gevraagd wat ik maandelijks kwijt ben aan vaste lasten had ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Maar dat het meer dan €1800 blijkt te zijn had ik écht niet verwacht. Het is niet meer dan de helft van ons budget, maar toch.

Misschien valt deze enorme post niet zo op omdat de afzonderlijke posten stilletjes wegsluipen. Als ik kijk naar de momenten waarop ze geïncasseerd worden, dan is dat vooral aan het begin en aan het einde van de maand. Maar tussendoor wordt er ook regelmatig iets afgeschreven. Er is niet één groot ‘pijnlijk’ moment. Daar ga ik verandering in brengen.

Binnenkort open ik een nieuwe, bij voorkeur gratis, betaalrekening. Zodra mijn salaris binnen is stort ik op die rekening het totaal aan vaste lasten. Op die manier weet ik altijd precies hoeveel ik per maand aan vaste lasten kwijt ben en zijn er minder verassingsuitgaven op mijn lopende rekening.

In de toekomst, als ik bezig ga met budgetteren (stap twee van de geldnerdmethode), moet ik de vaste lasten omlaag zien te krijgen. Dat het lager kan heeft Luxe of Zuinig wel aangetoond op zijn blog.

Weet jij hoeveel vaste lasten jij gemiddeld per maand hebt?

4 gedachten over “Hoeveel vaste lasten hebben wij

  1. Mooi dat je inzicht voor jezelf creërt. Altijd goed. Ik heb ook een keer alles uitgeplozen, vooral boodschappen waren meer dan ik dacht.
    Jouw vaste lasten komen trouwens niet overeen met je eigen definitie. Ik zou zoiets als Politieke partij nou niet bepaald “verplicht” noemen. Ik gebruik zelf de definitie dat het iets is met een herhalend karakter waar je niks actief voor hoeft te doen.

    1. Het was best even puzzelen om een goede definitie te vinden. Net nog even gegoogled en zelfs de vastelastenbond is niet eenduidig. Op deze pagina zeggen ze dat vaste lasten verplichte kosten zijn maar in de top 5 staan boodschappen, onderhoud en vakanties. Die zijn mijns inziens niet verplicht.

      Wat ik uiteindelijk wil bereiken met dit overzicht is weten welk bedrag ik maandelijks opzij moet zetten voor de vaste lasten. Jouw definitie is daar nog beter voor dan de mijne.

Geef een reactie