Wat kost een auto?

Ik ben geen autofan. Stellen dat een auto alleen maar dient om je van A naar B te brengen gaat me te ver maar veel meer dan een vervoermiddel is een auto wat mij betreft niet. Het grootste nadeel van de auto vind ik vooral de hoge kosten. In dit blog probeer ik mijn kosten te vergelijken met de gemiddelde kosten van een auto.

Mijn autokosten

Op de parkeerplaats bij mijn huis staat een blauwe Volkswagen Sharan uit 2005. Ik heb deze in 2014 aangeschaft voor ongeveer €9500. Inmiddels is deze auto maximaal nog €2000 waard. Bij elkaar een afschrijving van €104,17 per maand.

Sinds de aanschaf heb ik elk jaar bijna €2000 aan onderhoudskosten gehad. In totaal kwamen de kosten op €12.772,14 uit. Dat is €177,39 per maand.

Verder waren er natuurlijk kosten voor de verzekering, de wegenbelasting en brandstof. In totaal kostte mijn auto mij tot nu toe €676,27 per maand.

Gemiddelde autokosten

Voor mijn gevoel heb ik veel autokosten. Om dat gevoel te staven heb ik uitgezocht wat de gemiddelde kosten van een auto zijn. Dat valt nog niet mee. Er zijn zoveel variabelen die bepalen wat een auto precies kost dat een gemiddelde bepalen schier onmogelijk is. Zo is de afschrijving bijvoorbeeld sterk afhankelijk van de restwaarde van je auto. Bij populaire auto’s ligt die hoger dan bij minder populaire auto’s. Iets soortgelijks is bij het onderhoud van toepassing: Japanse en Koreaanse merken zijn over het algemeen goedkoper in het onderhoud dan andere merken.

Zelf een gemiddelde bepalen is dus niet mogelijk. Dan maar terugvallen op mijn favoriete bron van informatie, het Nibud. Daar vind ik een artikel met gemiddelde kosten van vier verschillende typen auto’s. Van de miniklasse (A-segment) tot de middenklasse (D-segment). Om een beeld te geven, dat is van de Citroën C1 en de Volkswagen Up! tot de Audie A4 en de Opel Insignia.

Helaas heeft dat artikel ook zo zijn beperkingen waardoor een vergelijking met mijn eigen autokosten toch wat scheef is. Mijn auto valt namelijk in het K-segment en is bovendien een stuk ouder dan de auto’s uit het artikel. Het artikel gaat namelijk uit van de kosten die je maakt in de eerste 10 jaar na aanschaf van een nieuwe auto.

Soit. We doen het er maar mee.

Autokosten volgens het Nibud

In de onderstaande tabel heb ik de kosten van mijn auto afgezet tegen de kosten van een auto uit het D-segment.

Mijn autonibud
Vaste kosten
– Afschrijving€195,00
– Verzekering€50,00€120,00
– Belasting€75,00€62,40
– Onderhoud€8,46€21,00
Totaal vaste kosten€133,46€398,40
Variabele kosten
– Afschrijving€104,17€63,50
– Onderhoud€177,39€70,50
– Brandstof€261,25€116,50
Totaal variabele kosten€542,81€250,50
Totale kosten€676,27€648,90

De meeste kosten spreken voor zich. Dat de kosten voor afschrijving en onderhoud onder zowel vaste kosten als onder variabele kosten staat vereist een toelichting.

De vaste kosten voor afschrijving zijn afhankelijk van de leeftijd van de auto. De auto wordt simpelweg minder waard doordat hij ouder wordt. De variabele kosten voor afschrijving zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Hoe meer kilometers, hoe hoger de afschrijving.

Iets soortgelijks geldt voor de onderhoudskosten. Onder de vaste kosten vallen die niet afhankelijk zijn van het aantal kilometers (bijvoorbeeld lidmaatschap van de ANWB). De variabele kosten zijn gerelateerd aan de gereden kilometers. Ook hier geldt: meer kilometers leidt to hogere kosten.

Voor mijn auto heb ik de afschrijving overigens niet verdeeld over vast en variabel. Ik heb namelijk geen flauw idee hoe ik die zou moeten verdelen. Voor het totaalplaatje maakt dat ook niet zoveel uit.

Mijn kosten vallen me mee

Onderaan de streep kost de auto mij €676,27 per maand. Dat is maar €27 meer dan een veel nieuwere middenklasser. Hoewel ik het veel geld vind, valt het me mee dat het niet veel meer is dan ‘het gemiddelde’. En dat terwijl ik de afgelopen jaren toch behoorlijk veel garagekosten had.

Heb jij inzicht in wat je auto je elke maand kost?

9 gedachten over “Wat kost een auto?

  1. Ik weet het ook precies, heb er een keer over geblogd.
    Het probleem met de kosten drukken door de auto weg te doen is tweevoudig: als je hem niet meer hebt, heb je kosten aan alternatief vervoer, en het is wel een verdraaid lekker idee om elk moment weg te kunnen…

    1. De auto wegdoen is voor ons echt geen optie. Veel familie woont ver weg en de kinderen sporten. Die hebben regelmatig uitwedstrijden en ik wil niet dat ze altijd maar met iemand anders mee moeten rijden omdat wij geen auto zouden hebben.

      Het is dus doorrijden of vervangen. Voorlopig blijft het doorrijden.

    2. Ik heb je blog over jouw kosten gevonden 😉

      Jouw maandelijkse kosten liggen een stuk lager dan die van mij. Dat komt voor een deel omdat je een auto in een goedkoper segment hebt (scheelt de helft in verzekering en belasting) maar vooral omdat ik meer kilometers maak (ruim 10.000 per jaar meer, scheelt benzinekosten) en meer onderhoudskosten heb (misschien vanwege de kilometers?).

      Een Fabia is overigens voor ons geen optie. Als jij al moet proppen voor de vakantie wordt het helemaal lastig met vijf personen! 🙂

  2. is dit niet handiger om te vergelijken : https://www.anwb.nl/auto/autokosten/#/autokosten ?

    Ik weet de benzine (180 zonder Corona) de verzekering (17) en de wegenbelasting (27) uit mijn hoofd.. Afschrijving geen idee. Ik vind jouw onderhoudskosten best hoog. Ik denk dat wij op 500 per jaar zitten max. Maar wij hebben een auto uit 2009, misschien scheelt dat.

    1. Ik heb ook naar de site van de ANWB gekeken inderdaad. Het nadeel daarvan vind ik dat je daar geen gemiddelden vindt. Ik heb die site overigens wel gebruikt om een veel nieuwere Sharan door te rekenen, eentje uit 2017. Daarbij kwam ik uit op €752 per maand. Dan zit ik met mijn huidige Sharan, ondanks de hoge onderhoudskosten, toch nog goedkoper. Bij de nieuwere Sharan heb je een veel hogere afschrijving tegen lagere onderhoudskosten.

  3. Nou ik had een prachtige audi A4 uit 2008 (later een horror jaar zo bleek). Kocht hem voor €12000. Het was mijn eerste auto, trots als een pauw. Anderhalf jaar later: €5500 aan onderhoud uitgegeven, €300+ per maand aan benzine en toen was weer de motor kapot. Uiteindelijk met moeite voor €4500 verkocht. Eindstand: een klap armer en meteen klaar met mooie auto’s. Nu een elektrische fiat 500e. Dat is pas een aanrader! Geen benzine, geen wegenbelasting. Behalve de banden kan er verder weinig kapot. En ja het verbruikt voor €100 per maand stroom maar die betaal ik met liefde!!!

    1. Ai, dat is balen! Dat vind ik overigens een van de grootste nadelen van een tweedehands auto. Je weet nooit zeker of het een goede koop is of dat je alleen maar ellende hebt. En de ellende begint vaak pas net na de Bovag-garantie. 🙁

Geef een reactie